Svar: Ekstra jern ved siden af Hipp-MME?
6. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære E
Det er korrekt at jernindholdet i de forskellige typer modermælkserstatning kan variere meget. Dette er dog uden betydning i forhold til Sundhedsstyrelsens retninglinier som lyder at hvis barnet får mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, så er jernbehovet dækket. Nogle børn får så lidt mere, andre lidt mindre - men de bliver alle dækket ...
Det er forvirrende og jeg kan godt forstå dit spørgsmål. Du kan nemlig ikke udregne mængden af jernindholdet i nogen af erstatningerne og få det til at give de 8 mg. som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Men det handler om at når børn får jern via modermælkserstatning, så optages det bedre end når man giver dem jerntilskud som dråber eller pulver.
Det er dog samtidig sådan, at hvis barnet ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal man give jerntilskud ved siden af - uanset hvad produkt af modermælkserstatning man giver - og der skal altid gives fuld dosis jern. Et barn der får 350ml mme dagligt skal altså have fuldt jerntilskud ved siden af, hvor børn der får mindst 400ml mme dagligt ikke behøver ekstra jerntilskud (uanset produkt ...).
Ja, forvirrende - men sådan er retningslinierne. Jeg ved at HIPP har lavet ændringer i deres produkter - du kan evt. prøve ECO 2, det kunne tænkes at jernindholdet er højere i 2'eren end i 1'eren, hvis du vil sikre din datter lidt ekstra.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske