Svar: Ekstra jern ved siden af Hipp-MME?

6. august 2009

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære E

Det er korrekt at jernindholdet i de forskellige typer modermælkserstatning kan variere meget. Dette er dog uden betydning i forhold til Sundhedsstyrelsens retninglinier som lyder at hvis barnet får mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, så er jernbehovet dækket. Nogle børn får så lidt mere, andre lidt mindre - men de bliver alle dækket ...

Det er forvirrende og jeg kan godt forstå dit spørgsmål. Du kan nemlig ikke udregne mængden af jernindholdet i nogen af erstatningerne og få det til at give de 8 mg. som Sundhedsstyrelsen anbefaler. Men det handler om at når børn får jern via modermælkserstatning, så optages det bedre end når man giver dem jerntilskud som dråber eller pulver.

Det ...

Annonce

... er dog samtidig sådan, at hvis barnet ikke får mindst 400ml mme dagligt, så skal man give jerntilskud ved siden af - uanset hvad produkt af modermælkserstatning man giver - og der skal altid gives fuld dosis jern. Et barn der får 350ml mme dagligt skal altså have fuldt jerntilskud ved siden af, hvor børn der får mindst 400ml mme dagligt ikke behøver ekstra jerntilskud (uanset produkt ...).

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ja, forvirrende - men sådan er retningslinierne. Jeg ved at HIPP har lavet ændringer i deres produkter - du kan evt. prøve ECO 2, det kunne tænkes at jernindholdet er højere i 2'eren end i 1'eren, hvis du vil sikre din datter lidt ekstra.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak igen for dine altid gode råd!! Herhjemme er du "Hende net-fidusen med de gode råd", som min mand kalder dig med stor veneration - hehe ;)

Hilsen familien fra Frederiksberg